Innsikt

3 enkle verktøy for å optimalisere din bedrift for Google

Det er ikke alltid at en nødvendigvis trenger en SEO-spesialist eller webutvikler for å oppnå en sterkere tilstedeværelse på nett. Det finnes mange enkle verktøy en kan ta i bruk, som kan gi god innsikt i hvordan en strategisk skal gå frem for å skåre høyere på Google, eller for å styrke tilstedeværelsen til bedriften. Dette er 3 av våre favoritter som du enkelt kan benytte.

Digiprof sin Google Search Console

Google Search Console

Google holder tett om kortene på hva som gjør at noen sider skårer høyere enn andre i søk, men Google Search Console gir god innsikt i hvilke søkeord og -fraser din side blir vist som treff for. Basert på disse treffene kan en jobbe seg inn mot potensielle markeder som Google anser deg som relevant for.

En typisk måte å bruke dette verktøyet vil være til å finne ut hva slags innhold en skal produsere og hva som fungerer effektivt. Et eksempel kan være at Google Search Console viser at din nettside vises på søk på frasen “søkemotoroptimalisering byrå”. Da kan du basert på denne informasjonen skrive mer innhold som bruker frasen “søkemotoroptimalisering byrå“, og skåre høyere på søk med den og lignende fraser. Selv om innsikt om fraser og nøkkelord en kan spesialisere seg inn mot er en stor fordel med Google Search Console, så er den desidert største fordelen registrering av nettkart.

Å registrere nettkartet hos Google er avgjørende for å rangere hos Google. Uten den er det vanskeligere for Google å finne ut hvilke sider som er på nettsiden din.

Med opplastet nettkart kan en i Google Search Console se når sidene dine sist ble gjennomsøkt av Googles roboter, og ikke minst hvilke sider som er registrert og indeksert i nettkartet. Denne informasjonen er god å ha når en skal finne ut av hva som gjør at du skårer lavt eller på feil innhold.

Digiprof sin Ubersuggest

Ubersuggest

Neil Patel er en av verdens mest kjente søkemotorpsesialister, og han har laget et gratis verktøy som kan både gi deg informasjon om både hvorfor du rangerer lavt på Google og hvilke andre ord og fraser du bør bruke i innholdet ditt. Med disse forslagene kan du skrive mer innhold der du bruker nøkkelordene, slik at du kan trekke inn flere lesere og potensielle kunder. Ubersuggest er kjempeenkelt å bruke. En trenger bare å fylle inn nettadressen sin, og gi verktøyet litt tid til å analysere innholdet ditt. Når den er ferdig kan du velge “keyword ideas” eller “content ideas” for å bli inspirert til nytt innhold å skrive, “site audit” for å finne feil og løsninger, “backlinks” for å finne hvilke andre sider som referer deg. Og ikke minst “overview”, der en kan få en grei oversikt over nettsidens søkemotor-statistikk.

Digiprof sin Google My Business

Google My Business

Dette verktøyet er superenkelt å ta i bruk. Du fyller inn bedriftsinformasjonen, og får tilsendt et brev i posten med en kode for å godkjenne at du er eieren av bedriften. Imens du venter på at brevet skal komme har du god tid til å legge inn bilder, video og innlegg som kommer opp når noen søker etter bedriften din. Gode anmeldelser, direktemeldinger, produkt- og tjeneste-oppføring gjør det enkelt for en potensiell kunde å se på ditt firma som både profesjonelt og troverdig. Av alle de tre verktøyene vi har snakket om i denne artikkelen er dette den som gir mest effekt av minst mulig arbeid.

Mistenker du at din bedrift har en svak digital tilstedeværelse? Trenger du hjelp til medieproduksjon, webdesign og utvikling eller søkemotoroptimalisering? Da har vi i Digiprof lyst til å høre mer fra din bedrift! La oss ta kontakt med deg her

Kom i kontakt